drie dagen onderweg

7 september 2009 - Pangadaran, Indonesië

Jakarta, 5-9-09

Naar de oude Marinemuseum van jakarta geweest aan de haven van Batavia. Geschiedenis van Java en Ned-Indie. Wandeling door een aanliggende sloppenwijk. Zietr er erg uit, maar de mensen zijn zeer vriendelijk. Via de oude nederlandse vuurtoren naar de oude haven van Batavia, Sunda Kelapa. Echt ouderwets handwerk voor het ocverslaan van goedren. Tim had nog in de blubber gestaan, maar werd vriendelijke geassisteerd door een grote javaan. Daarna naar het historisch museum van Jakarta. Gelegen in het oude stadhuis uit de tijd van Nederland aan een groot plein. Prachtig gerestaureerd. Binnen zijn ze nog niet klaar. Staat daar ook een kanon van de Nederlanders met een duim uitgestoken. (teken van vruchtbaarheid voor de Javanen)

In de middag met de trein naar Bandung. Treinstation ligt vlak bij nationale monument dat Soekarno heeft laten bouwen. Reis was prachtig, maar ook soms erg lelijk. Veel sloppenwijken in de buurt van Jakarta en mooie rijstvelden meer naar het zuiden van Java. Internet ging in het hotel (5 sterren) niet lukken door ramadan. (de heren gingen vroeg naar huis)

In de ochtend heerlijk ontbijt en daarna naar de kampung in Bandung. Tocht naar een wajangpoppenmaker. Het is echt een kunstwerk. Zijn ze drie dagen mee bezig om er 1 af te maken. Kampung is een doolhof aan straatjes. Mensen zijn vriendelijk. Hadden de zeepies en andere attributen van het hotel meegenomen om uit te delen. Mensen waren daar zeer blij mee.

Daarna naar de bus en door naar de jeansstreet. Er is er maar 1 geslaagd en haar naam begint met een W. Mooie Sarong en T- shirt. Zag er prachtig uit en ze wilden haar bijna houden.

De lunches zijn een feest. Verschillende soorten eten en veel bijzondere gerechten. Daarna naar een muziekschool voor een voorstelling met de Aucklung. Een soort fluit, maar dan net niet. Zelf hebben we nog meegespeeld en gedanst. Prachtig om die kleine kinderen bezig te zien. Onze kleine cadeau's uit Nederland kwamen goed van pas.

Daarna nog wezen eten met zijn zebnenen. Heerlijk apart voor 525 000 rupiah. We hebben wel het licht uitgedaan aangezien we de laatsten in het restaurant waren. Morgen schrijf ik over vandaag.

Cor